Center-logo

1-اهمیت ناشتا بودن پیش از عمل جراحی

اگر پزشک به بیمار دستور داده باشد که چند ساعت قبل از عمل(از ساعت 24 شب قبل عمل )، غذا نخورد، بیمار نیز باید در تمامی وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی خود که شامل شیرینی، وعده سبک و… می‌شوند، هیچ چیزی نخورد و ننوشد چرا که در حین جراحی، معده باید خالی بوده تا در زمان بیهوشی غذا از معده وارد ریه نشود و به بیمار حالت تهوع دست ندهد.

بیمار از حدود هشت ساعت قبل از شروع جراحی نباید چیزی بخورد یا مایعی بیاشامد. البته در اعمال جراحی اورژانس که فرصت برای مدتی نخوردن و خالی شدن معده نیست متخصص بیهوشی از روش هایی استفاده میکند تا احتمال این عارضه کم شود.

اگر بیمار، به دلیل ابتلا به دیابت، انسولین مصرف می‌کند، باید پیش از عمل از خوردن و آشامیدن خودداری کند. در این بین باید، تیم پزشکی از وضعیت او آگاه بوده و در صورت لزوم اقدامات احتیاطی را انجام دهد

2-رعایت تمامی نکات بهداشت فردی

ساعاتی قبل از عمل جراحی، بدن بیمار باید از هرگونه لوسیون، کرم و مواد آرایشی پاک شود. محل عمل و چند سانت اطراف حتما شیو شود (به منظورپایین آمدن خطرعفونت، شب قبل از عمل جراحي حمام كنيد و موهاي ناحيه عمل و اطراف آن با موزر يا موكن زده شود-از تيغ و ژيلت استفاده نشود-آقايان صورت و قفسه سينه خود را نيز اصلاح نماييد. سعي كنيد كه پوست شما بريده نشود.) و بیمار تا پایان عمل نباید هیچ گونه آرایش، لاک ناخن و کاشت ناخنی داشته باشد.نشود

چراکه با این کار، باکتری‌های ناخواسته کمتری وارد بیمارستان می‌شوند. همچنین رعایت این نکته به پزشکان کمک می‌کند تا وضعیت طبیعی پوست و ناخن‌های فرد را دیده و از سالم بودن گردش خون اطمینان حاصل کنند. این احتمال نیز وجود دارد که برخی از بیمارستان‌ها از بیمار درخواست کنند تا پیش از عمل جراحی، دوش بگیرند که در این‌صورت نیز باید به توصیه آنها عمل شود.

3-وسایلی را که نباید به بیمارستان ببریم

بیمار تا حد امکان نباید طلا، دستبند، النگو، جواهرات و… همراه خود داشته باشد زیرا بیمارستان و مرکز درمانی، هیچگونه مسئولیتی را در برابر آن نخواهد پذیرفت

.اگر بیمار ناخن مصنوعی دارد باید درآورده شود و تمام لاک های روی ناخن پاک شوند

بیمار در حین جراحی نباید از سمعک، عینک و دندان مصنوعی استفاده کند

تمام جواهرات و حلقه های انگشتان باید قبل از جراحی خارج شود.

4-رضایت عمل جراحی

قبل از انجام عمل جراحی رضایت نامه آگاهانه از شــما گرفتــه ميشــود كــه محاســن،مخاطرات و عـــوارض احتمـــالي روش درمـــاني پيشـــنهادي روش پزشــك،عواقب تــرك درمــان پيشــنهادي ، هـاي جـايگزين بـه غيـر از روش درمـاني پزشـك معــالج ، عــوارض مــرتبط بــا بيهوشــي ، اقــدامات تشخيصــي درمــاني مــورد نيــاز پــس از روش درماني ارائه شـده و هزينـه هـاي متعاقـب بعـدي ، اعــم از از كــار روش درمــاني عواقــب اجتمــاعي موقـت، نيـاز بـه مراقبـت پـس از دائم يـا افتادگي خـاص و ماننــد آن و ملاحظـات مراقبتـي تــرخيص توســط جــراح و پزشــك بيهوشــي همگــي بــراي شما شرح داده ميشود.

بیماران بالای هجده سال و سن قانونی حتماً خودشــان بايــد فــرم رضــايت عمــل را امضــاء نماينــد. در صــورت عــدم هوشــياري يــا عــدم توانايي بيمار بـه دلايلـي ماننـد نرسـيدن بـه سـن قــانوني، مســتي، بيهوشــي، ضــربه هــاي مغــزي، و عدم هوشـياري كـافي كـه قـادر بـه امضـاي فـرم نسيتند، پـدر، جـد پـدري ، فرزنـد ذكـور ارشـد ، همسر، در خصوص بانوان فـرم را امضـاء مـي كنـد و در زمان بستری در بيمارســتان بايــد جهت ثبـت رضـايت نامـه حضـور داشـته باشـند. امضا می کند و در زمان بستری در بیمارستان باید جهت ثبت رضایتنامه حضور داشته باشد  در صورت عدم حضورم قیم یا ولی قانونی جراحی کنسل می شود .

در هنگام پذیرش دستبندی که مشخصات شما روی آن نوشته شده و به دست شما بسته می شود را مطالعه کنید و هرگونه مغایرتی را اعلام کنید .

در صورت حساسیت از نوار قرمز رنگ جهت مشخص نمودن بر روی دستبند استفاده می شود.

5-مدارک پزشکی که همراه داشته باشید.

در صورت داشتن مدارک بالینی قبلی ( نوار قلب و اکو و مشاوره –گزارش سونوگرافی ، سی تی اسکن، آزمایشات ، داروهای مصرفی و…) جهت ارائه به بخش همراه داشته باشید .

داروهایی نظیر آسپرین ،پلاویکس ، وارفارین ،اگزابین از 5 روز قبل عمل قطع شود

6-اطلاع رسانی سوابق.

هر نوع بيماري(آسم- تنگي نفس- پركاري يا كم كاري تيروئيد- ..) يا حساسيت دارويي و يا سابقه جراحي قبلي خود را به پزشك و پرستار بخش اطلاع دهيد

درصورت ابتلا به هر نوع بيماري مانند هپاتيت و يا ايدز, براي انجام مراقبتهاي خاص , حتما در هنگام بستري به پزشك و پرستار بخش اطلاع دهيد.

درصورت مصرف سيگار و يا هر نوع ماده مخدر ديگر به پزشك و پرستار بخش اطلاع دهيد . و از24 ساعت قبل از عمل از مصرف سيگار خودداری کنید.

در صورت سرماخوردگی ،آبسه دندان،تبخال، حتما به بخش بستری اطلاع دهید.

7-قبل از اتاق عمل

قبل از رفتن به اتاق عمل لباس آبی که جلوبسته است و به همراه شلوار و کلاه می باشد بپوشید ،کلیه لباس های خود ( حتی لباس زیر ) را خارج نمایید و تحویل همراه خود دهید .

از خالی بودن مثانه خود اطمینان داشته باشید

در صورتی که سن بالای 40 سال داشته باشید ،برای شما مشاوره قلب و عکس قفسه سینه و نوار قلب انجام خواهد شد.

8-در اتاق عمل

در محوطه عمومی اطاق عمل، بیمار در یک اطاق انتظار همراه با بیماران دیگر، مدتی صبر کرده و سپس به اطاق اصلی که عمل جراحی در آن انجام میشود فرستاده میشود. اطاق عمل معمولا سردتر از بخش است

در بعضی بیمارستان ها هم بیمار مستقیما از اطاق انتظار به اطاق اصلی جراحی رفته، در آنجا بیهوشی یا بیحسی صورت گرفته و جراحی شروع میشود.

اطاق عمل یک اطاق بزرگ با حدود ۳۰-۲۰ متر مربع یا حتی بیشتر است. دیوار های آن کاشی و کف آن از کف پوش خاصی پوشیده شده است. در مرکز اطاق عمل تخت جراحی قرار گرفته است

از سقف اطاق عمل و در بالای تخت جراحی چراغ های بزرگی آویزان است که از آنها برای روشن کردن محل جراحی استفاده میشود. در بالای تخت جراحی دستگاه هایی شامل انواع مانیتورها و دستگاه تنفس مصنوعی وجود دارد.

در کنار این دستگاه ها دستیار بیهوشی قرار گرفته و وظایف خود را انجام میدهد. در اطراف اطاق عمل میزهایی وجود دارد که ایزارهای مورد نیاز برای عمل جراحی بر روی آنها قرار میگیرند.